10 juli 2015

Patroon vloerkleed

Ik kreeg laatst weer een hele leuke opdracht, namelijk een rond kleed maken voor in een kinderkamer! :) De gekozen kleur was mintgroen en voor de rest mocht ik mijn fantasie de vrije loop laten gaan. (Altijd fijn als er ruimte is voor 'artistieke' vrijheid.) Dit is het resultaat:





Ik ben er stiekem zelf best een beetje verliefd op! :)


Eerlijk is eerlijk...ik heb het kleed minimaal drie keer uitgehaald totdat hij eindelijk naar wens was, maar een 'tennis/haak' arm en beurse pols verder was ik helemaal gelukkig! Aan de reacties op Instagram te lezen ben ik niet de enige die wat moeite met dit project had, (De ene keer ging hij bobbelen en de andere keer was hij veel te strak!) dus heb ik gisteren het patroon uitgeschreven en wil ik dat hier met jullie delen.


Het is een gevalletje beetje van mezelf en een beetje van een ander. De 'ander' in dit geval is de talentvolle en lieve Marinke die helaas niet meer onder ons is. Toen ik dit verdrietige nieuws hoorde wist ik zeker dat ik een van haar ideeën wilde gebruiken voor dit project. Het werd de Mandala Floor Rug, (haar patroon vind je door op de link te klikken.) maar zoals ik al zei liep ik al snel een beetje vast met de verhoudingen (en dit ligt 100% zeker aan mij) dus heb ik het patroon wat veranderd en aangepast. Een beetje van Marinke en een beetje van mezelf dus. ;)


Haaknaald: nummer 8
Garen: 18 bollen Drops Cotton Light (3 dubbele draad) 
Diameter: 97 cm.

  1.  Magische ring, 3 losse (= het 1e stokje) 11 stokjes in de ring. Ring aantrekken en sluiten met een half vaste in de 3e losse van je 3 beginlosse.
  2. 3 losse, 1 stokje in dezelfde steek, dan 2 stokjes in elke steek rondom, sluit met een half vaste in de top van je 3 beginlosse. (ik haakte de half vaste om de drie beginlosse heen.)
  3.  3 losse, *2 stokjes in de volgende steek, dan 1 stokje in de volgende.* Herhaal tussen de ** rondom. Sluit met een half vaste om je 3 beginlosse.
  4. 3 losse + 2 losse, sla een steek over, *1 stokje, 2 losse, sla 1 steek over.* Herhaal tussen de ** rondom. Sluit met een half vaste om je 3 beginlosse.
  5. 3 losse, *2 stokjes in de 2 losse ruimte van de vorige toer en 1 stokje op het stokjes van de vorige toer.* Herhaal tussen de ** rondom. Sluit met een half vaste om je 3 beginlosse.
  6. 3 losse, 1 stokje in de volgende steek, *2 stokjes in de volgende steek, 2 stokjes.* Herhaal tussen de ** rondom. Sluit met een half vaste om je 3 beginlosse.
  7. 3 losse + 2 losse, sla een steek over, *1 stokje, 2 losse, sla 1 steek over.* Herhaal tussen de ** rondom. Sluit met een half vaste om je 3 beginlosse.
  8. 3 losse, *2 stokjes in de 2 losse ruimte van de vorige toer en 1 stokje op het stokjes van de vorige toer.* Herhaal tussen de ** rondom. Sluit met een half vaste om je 3 beginlosse.
  9. 3 losse, 1 stokje in de volgende steek en vervolgens 1 stokje in iedere steek. Sluit met een half vaste om je 3 beginlosse.
  10. 3 losse + 2 losse, steek overslaan, dan * 1 stokje, 2 losse, steek overslaan*, herhaal tussen de ** rondom. Sluit met een half vaste om je 3 beginlosse.
  11. 3 losse, 1 stokje in de 2 losse ruimte van de vorige toer en 1 stokje op het stokje van de vorige toer, dan *2 stokjes in de 2 losse ruimte en 1 stokje op het stokje.* Herhaal tussen de ** rondom. Sluit met een half vaste om je 3 beginlosse.
  12. 3 losse, 1 stokje in iedere steek. Herhaal rondom. Sluit met een half vaste om je 3 beginlosse.
  13. 2 losse, 1 half stokje in iedere steek. Herhaal rondom. Sluit met een half vaste om je 2 beginlosse.
  14. 1 losse, 1 vaste in iedere steek. Herhaal rondom. Sluit door middel van een half vaste in je 1e steek.
  15. 3 losse + 2 losse, steek overslaan, dan *1 stokje, 2 losse, steek overslaan.* Herhaal tussen de ** rondom. Sluit met een half vaste om je 3 beginlosse.
  16. 3 losse, 1 stokje in de 2 losse ruimte van de vorige toer. * Haak in iedere volgende 2 losse ruimte 2 stokjes.* Sluit met een half vaste om je 3 beginlosse.
  17. 2 losse, 1 half stokje in iedere steek. Sluit met een half vaste om je 2 beginlosse.
  18. 3 losse, 1 stokje in iedere steek. Sluit met een half vaste om je 3 beginlosse.
  19. 2 losse, 1 half stokje in iedere steek. Sluit met een half vaste om je 2 beginlosse.
  20. 3 losse + 2 losse, sla een steek over, *1 stokje, 2 losse, sla een steek over.* Herhaal tussen de ** rondom. Sluit met een half vaste om je 3 beginlosse.
  21. 3 losse, *2 stokjes in de 2 losse ruimte van de vorige toer en 1 stokje op het stokje van de vorige toer.* Herhaal tussen de ** rondom. Sluit met een half vaste om je 3 beginlosse.
  22. 2 losse, 1 half stokje in iedere steek. Sluit met een half vaste om je 2 beginlosse.
  23. 3 losse + 2 losse, sla een steek over, *1 stokje, 2 losse, sla een steek over.* Herhaal tussen de ** rondom. Sluit met een half vaste om je 3 beginlosse.
  24. 3 losse, 1 stokje in de 2 losse ruimte van de vorige toer, dan *2 stokjes in iedere 2 losse ruimte van de vorige toer.* Herhaal tussen de ** rondom. Sluit met een half vaste om je 3 beginlosse.
  25. 3 losse, 1 stokje in iedere steek. Sluit met een half vaste om je 3 beginlosse.
  26. 1 losse, 1 vaste in iedere steek. Sluit met een half vaste om je beginlosse.
  27. Schulpjes: *Sla 2 steken over, haak 7 stokjes in de 3e steek, sla 2 steken over, 1 half vaste.* Herhaal tussen de ** rondom en hecht af! 

Ik hoop dat het patroon goed te volgen is, maar mocht je een foutje tegenkomen hoor ik het graag en ik ben natuurlijk heel benieuwd wat voor moois jullie er van maken! :)

111 opmerkingen:

  1. Dank je voor het patroon :-)! Vraagje: haak je dan met drie bolletjes tegelijk?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan! :) Ja klopt met drie bolletjes tegelijk, zodat je een dikkere draad hebt. Liefs, Caroline

      Verwijderen
    2. Hoe komt dat dat het bij mij zo krult?

      Verwijderen
    3. Omdat je bij toer 11 beter *2 stokjes in de losse ruimte, 1 stokje op het stokje, 1 stokje in de losse ruimte* kunt doen. Anders komt het idd niet uit.

      Verwijderen
  2. Super bedankt voor het patroon van dit prachtige kleed snap wel dat je er verliefd op ben haha
    Ik zou het van zpaghetti willen doen? Dat moet toch ook wel kunnen
    Fijn weekend Jeanne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi dank je! Ja tuurlijk, dat moet geen probleem zijn! Zou alleen dan wel een grotere haaknaald gebruiken. ;)

      Verwijderen
    2. Inmiddels aantal jaar verder. Maar heb je het kleed nog van zpaghetti gehaakt? Ik ben er nu mee bezig maar hij gaat flink bobbelen vanaf 3e lossenrij ongeveer

      Verwijderen
  3. Het is echt een heel mooi kleed geworden!! Wat is de uiteindelijke afmeting geworden?
    Groetjes Linda (@LinArt)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! :) Hihi uhmm..dat stond nog op mn to-do lijst. :D Zal het vanmiddag even opmeten en mn blogbericht aanpassen. Liefs Caroline

      Verwijderen
  4. Prachtig! Ik heb direct de nodige bolletjes katoen besteld: bedankt voor het uitschrijven van het patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk! :) Ik ben benieuwd naar jouw kleed! Veel plezier met maken! Liefs, Caroline

      Verwijderen
  5. Super, ik gebruikte haar patroon ook al eens eerder voor een tapijt! Het ligt nog altijd naast mijn bed. Zelfs al gewassen, heel mooi, dat van jou
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk! Heb jij het met textielgaren gehaakt? Dank je wel! Ik ben blij met het resultaat en denk dat er nog wel eentje gaat volgen! :) Liefs, Caroline

      Verwijderen
  6. hoi Caroline, ik vind het een prachtig kleed en ben er nu aan begonnen! ook met drops coton light maar dan een combinatie van wit, mint en roze. super bedankt voor het patroon! groetjes Esther

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wauw dat zijn mijn favoriete kleurtjes, wordt vast prachtig! Ben benieuwd naar je resultaat. :) Liefs Caroline

      Verwijderen
  7. Hoi hoi, wat een onwijs mooi vloerkleed. Ik woon in noorwegen maar heb gister ook gelijk de bolletjes cotton light gekocht in het donkergroen:)! Heb alleen een vraagje want ik ben n beginnende haakster. Ik snap toer 6 niet, ik zal even vertellen hoe ik m heb gedaan misschien herken je dan mijn fout haha. Ik ben begonnen met de 3 losse, daarna 1 st, dan 2 st in 1, dan weer 2 st in de 2 volgende steken, en weer begonnen met 1 st. Ik eindigde met de 2 stokjes en toen had ik nog een steek over dus daar heb ik nog maar 1 st in gedaan. De volgende toer komt nu niet uit. Hopelijk snap je een beetje wat ik bedoel en watik fout heb gedaan haha.
    Groetjes marianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marianne, Wat leuk dat je zo enthousiast bent! :) Ik heb even gekeken waar de crux zit en ontdekte dat ik het sterretje daar niet juist had geplaatst. :( Het herhaal deel is vanaf de eerste 2 twee stokjes in 1 steek. Ik heb het meteen aangepast. Hopelijk kan je nu weer verder? Liefs Caroline

      Verwijderen
    2. Hoi hoi, het is inmiddels gelukt dank je wel:)! Ben helemaal blij met hoe die wordt, nu snel verder haken.
      Groetjes marianne

      Verwijderen
    3. Wat fijn om te horen!! :) Succes! Liefs Caroline

      Verwijderen
  8. Bedankt voor het mooie patroon! Alleen hij trekt een beetje krom bij mij, trekt dat later weer weg? En hij lijkt een beetje eivormig heeft u misschien een idee hoe dat zou kunnen komen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Sophie, oei dat is lastig! Hij trok bij mij bij toer 7 ongeveer wel een beetje maar omdat je hem daarna weer ruimte geeft trok dat weer weg. Is het ondertussen gelukt?
      Liefs, Caroline

      Verwijderen
  9. Afgelopen week met hetzelfde garen van dezelfde kleur het kleed gemaakt voor op de babykamer van ons toekomstige zoontje! Helemaal blij mee :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi,

    Wat kost het om zo'n kleed te laten maken?

    Hartelijke groet,

    Arieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Arieke, als je verzoekjes hebt of soortgelijke vragen mag je een mailtje sturen naar treasurycreations@gmail.com.
      Liefs Caroline

      Verwijderen
  11. Hoihoi, wat een mooi kleed! Ik ben er direct mee aan de slag gegaan. Ik hoop dat je me kunt helpen. Ik ben nu bijna op het einde, maar hij blijft toch wat bobbelen. Ik heb hem al meerdere keren voor een deel uitgehaald en weer opnieuw gedaan maar weet niet goed waar het aan ligt. Heb jij tips? Groetjes Johanneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Johanneke, Wat leuk dat je er mee aan de slag bent gegaan! :) Oei dat is vervelend, bij welke toer zit je nu? Ik haak zelf redelijk los. Ik weet niet of je erg strak haakt, maar dat kan daar invloed op hebben. Liefs, Caroline

      Verwijderen
    2. Hoi Caroline, ik was bij toer 23... Heb hem maar helemaal uitgetrokken en ben opnieuw begonnen. Ik heb de neiging om eerder strak te haken, maar ga nog eens mijn best doen. Hopelijk lukt het nu beter. Groetjes Johanneke

      Verwijderen
    3. Ik ga voor je duimen! Ik ben zelf ook weer aan eentje begonnen, dus hou toer 23 even in de gaten, misschien krijg ik nog een nieuw inzicht waar het aan kan hebben gelegen. Liefs, Caroline

      Verwijderen
  12. Hallo allemaal
    Inmiddels bijna klaar met dit kleed.Bij mij bobbelde hij ook enorm.Ik heb in de toeren na de gaatjes rand maar om de 2 hokjes 2 stokjes om de 2 lossen gedaan ipv in elke hokje 2 stokjes.Je slaat immers maar 1 steek over in de gaatjes ronde maar maakt er elk gaatje 1 steek bij.Volgens mij zijn dat veel te veel meerderingen.

    Groetjes Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij mij bobbelt hij ook teveel. Lukt het nu bij jou wel?

      Verwijderen
    2. hier heb ik ook last van, had hem al helemaal weer afgehaald en opnieuw gemaakt maar bobbelt weer, zal jou tip eens proberen

      Verwijderen
  13. Ik heb de stokjes geteld in de 'gaatjes' toeren en klopt het dat je in de 4e 'gaatjestoer' net zoveel stokjes hebt als in de 5e 'gaatjestoer'? Gezien vanuit het midden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei dat durf ik je niet zo uit mijn hoofd te zeggen...Eind van de maand ga ik er weer eentje maken. Ik zal mijn best doen te onthouden dat ik ze even moet tellen. :)

      Verwijderen
  14. Gaaf kleed ben blij dat het een Nederlands patroon is wil het in 3 kleuren rood doen vind alleen de verdeling dan moeilijk heb je een tip gr joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Joke, wat leuk dat je hem ook gaat maken!! :) Ik zou denk ik de eerste kleur tot en met de 3e 'gaatjestoer' haken, dan de tweede kleur vanaf daar tot en met de 5e 'gaatjestoer' en het laatste stuk met de derde kleur. Ben heel erg benieuwd naar je resultaat!

      Liefs, Caroline

      Verwijderen
  15. Heel mooi kleed! Ik neem gisteren begonnen. Haak hem in oud roze! Wordt al erg mooi! Soms iets anders gehaakt, omdat hij ging bobbelen.
    Tip voor de volgende keer: toeren erbij vermelden. Ik lees het patroon vanaf mijn mobiel en blijf steeds tellen.
    MAAR... echt super! Heel bij mee!

    Groetjes Marloes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oeh wat gaaf in die kleur!! :) Dat staat ook nog op mijn verlanglijstje. ;) Dat is een goeie tip inderdaad! Viel me laatst op dat ik zelf ook even de tel kwijt was. :D Ik ga het aanpassen!

      Verwijderen
  16. Hoi,
    Wat een super leuk patroon! Dit is het eerste patroon wat ik haak en heb een vraagje over toer 6..
    Ik heb die opgevat als in elke steek 2 stokjes, maar dat is volgens mij veel te veel. Ben nu ondertussen bij toer 8 en hij bobbelt enorm!
    Dus mn vraag: hoe zit toer 6 in elkaar? Als ik nu terug lees denk ik dat het moet zijn: 3 losse, 1 stokje in de volgende steek, *2 stokjes in de volgende steek, 1 stokje in de volgende steek, 1 stokje in de volgende steek*.
    Klopt dat? Ik wacht je reactie af! Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry voor mijn wat late reactie! :( Ik zie je vraag nu pas..ik heb het even voor je nagekeken en het klopt inderdaad niet wat je initieel gedaan hebt. Het is inderdaad 2 stokjes in de volgende steek, 1 stokje in die steek daarna, 1 stokje in de steek daarna. Liefs, Caroline

      Verwijderen
  17. hoi, ik ben momenteel bezig met dit mooie kleed! Ik doe het met Cheval Blanc Salsa omdat ik dat nog had liggen.. Maar nu is het vanaf toer 10 enorm nogal gaan golven, terwijl ik gewoon je patroon volg. Enig idee hoe dit kan? Misschien omdat het ander garen is? Dat moet toch niet uitmaken? Groetjes Lisette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lisette, wat vervelend dat hij zo is gaan golven! Het kan wel dat hij op een gegeven moment een beetje gaat golven maar later trekt dat weer bij doordat de toeren daarna weer wat strakker zijn. Het garen kan wel degelijk invloed uitoefenen of het resultaat, omdat bijvoorbeeld de dikte oid net iets af kan wijken van wat ik heb gebruikt. Wanneer dit afwijkt kan het werk gaan golven of trekken, afhankelijk van of het garen dikker of dunner is dan hetgeen gebruikt bij het patroon. Liefs, Caroline

      Verwijderen
  18. Hai Caroline, wat een prachtig kleed! Ik ben er helemaal verliefd op! Ben je er lang mee bezig geweest?
    Nog een vraag: is dit kleed niet glad als je er bijv snel overheen loopt? Zou niet willen uitglijden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marit, Dank je wel! :) Je bent er wel even zoet mee maar is prima te doen hoor. Ik doe vaak 's avonds een stukje, maar ik denk dat als je je een weekend kwaad maakt je een heel eind komt. :) Ja dat ligt ook een beetje aan de ondergrond en het materiaal natuurlijk. Ik weet dat er van dat spul is wat je aan de onderkant van dit soort items kan 'plakken' (net als die antislip bolletjes onder kindersokken) zodat het minder kan glijden. Misschien is dat een idee voor de zekerheid?
      Liefs, Caroline

      Verwijderen
  19. Jouw vloerkleed is super mooi. Het garen dat Wink gebruikte is zo anders dan het garen dat jij hebt gebruikt. Goed dat je hebt doorgezet. En wat lief dat je het patroon hebt uitgewerkt en met ons hebt gedeeld. Dank je wel.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dankjewel voor dit mooie patroon, erg blij mee.. Heb de link hier naartoe op mijn haaksite (Corry's Haak/Brei- en Knuffelhoek) gezet.... Ongetwijfeld zullen er leden komen kijken... :)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi ben ook gelijk verliefd op het kleed ,ben ermee bezig maar die van jou lijkt veel fijner ,die ik haak is veel groffer ,lijkt dit nu zomaar?? Heb dezelfde garen en 3 draden en haaknaald 8

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat je er ook zo blij van wordt! :) Ik vind dat lastig om in te schatten omdat ik jouwe niet gezien heb natuurlijk, maar deze is idd ook met 3 dubbele draad cotton light gehaakt en ik heb naald 8 gebruikt. Liefs, Caroline

      Verwijderen
    2. Bij mij lijkt hij ook groffer daar schrok ik wel een beetje van. Ik heb ook naald 8 zelfde garen 3 draden. maar ik denk dat het kleedje op de foto van een afstand is genomen dan lijkt het wat fijner van structuur. Groetjes Ans

      Verwijderen
  22. Hoi,
    ik ben bezig met het patroon en bijna op het einde maar wil hem eigenlijk nog wat groter...heb je tips hoe ik verder kan gaan met de toeren/meerderen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi José, wat leuk dat je hem ook aan het maken bent! Je zou nog een toer zoals toer 4 kunnen haken en daarna eentje zoals toer 5 en dan even kijken hoe zich dat verhoudt. Als hij gaat bobbelen dan zou ik het stokje op het stokje achterwege laten. Het is lastig om van tevoren in te schatten hoe dit zal uitpakken, maar is het proberen dnek ik zeker waard. :) Liefs, Caroline

      Verwijderen
    2. Dank je! Ik ga het gelijk proberen!

      Verwijderen
  23. Waarom moet je bij het starten van toer 11 en 16 maar 1 stokje in de eerste lossenruimte doen en bij de rest steeds 2 stokjes?

    Groetjes Lia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lia, zo kwam het kleed bij mij het mooiste uit vandaar dat ik daar voor gekozen heb. Liefs, Caroline

      Verwijderen
  24. Hallo caroline,bedankt voor dit leuke patroon.ben nu bij tour 4 en maak het in drops cotton light en dan in de kleur lichtgrijs.mijn zoon word voor de eerste keer vader begin oktober en het is voor hun babykamer.zo leuk om te doen.lieve groetjes vanuit katwijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Sabine, van harte gefeliciteerd met een kleinkind op komst! Wat bijzonder en leuk! Wat leuk dat je het kleed aan het maken bent voor hen en die prachtige grijze kleur is altijd goed! Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat. :) Ik heb er zelf een poosje terug ook eentje gehaakt, wij worden in september voor het eerst pap en mama. :) Liefs Caroline

      Verwijderen
    2. Bedankt voor jou lieve reactie en van harte gefeliciteerd met jullie zwangerschap.

      Verwijderen
  25. Hoelang heb je over het haken van dit kleedje ongeveer gedaan? Dan weet ik of het haalbaar is om op tijd af te krijgen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Barbera, ik heb er denk ik al met al 2 weken over gedaan. Maar ik heb natuurlijk niet non stop er aan gewerkt. ;) Liefs Caroline

      Verwijderen
  26. Super mooie kleed is het geworden! Ik ben er op het moment ook mee bezig maar krijg hem helaas niet mooi plat en ben al bij toer 12.. Moet ik opnieuw beginnen of trekt het nog bij? Het lijkt namelijk dat het alleen erger wordt :(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Veronica, het klopt dat hij daar idd iets gaat bobbelen, maar de toeren die daarna komen trekken hem weer strak en als je hem aan het eind netjes neerlegt is hij mooi plat. Liefs, Caroline

      Verwijderen
    2. Ik heb ook dat probleem :( Ik haak hem met hoooked ribbon xl met haaknaald 8 maar hij begon ook te hobbelen. Dacht dat het aan mij lag, dat ik te los had gehaakt. Dus had al een deel uitgehaald en opnieuw begonnen. Toen ging het beter, maar na een paar toeren ging het weer hobbelen. Heel frustrerend. Maar zoals ik hierboven lees komt het dus toch uiteindelijk goed?

      Verwijderen
  27. Bij mij werkte het ook niet hoor veronica. Het werd alleen maar erger. En aangezien het niet voor mezelf is wil ik wel dat je het kleedje neer kan leggen, glad strijken met de hand en klaar. En niet dat je flink moet stampen en heel lang bezig bent en het dan nog steeds net niet plat is. Maar ik ben dan ook best perfectionistisch.... Een tip: probeer een haaknaald groter! Bij mij hielp dat om verder te komen en dat het plat bleef. En daarna ging het nog steeds mis, maar daarom haak ik zelf maar wat. Hij moet toch ook groter worden dus dan is het patroon ook niet te volgen. Ik verzin zelf een beetje wat ik doe en laat het patroon eigenlijk wezen. Zo blijft het kleedje mooi plat. Zodra het weer gaat bobbelen trek ik het weer los en doe wat minder steken.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat een super leuk kleed om te haken, bedankt voor het leuke patroon!! Ik ben hem aan het haken in cotton light parel grijs voor op de slaapkamer van onze oudste dochter. Nu ben ik bij toer 23, maar ik denk dat ik het niet ga halen met mijn 18 bolletjes, moet er nog wel 3 bij halen denk ik! Ik denk dat het wel heel glad is op een laminaat vloer,wat doen jullie daaraan? Ik denk dat ik stukjes antislip mat eronder ga naaien op de dichte stukken. Of hebben jullie nog een andere tip, ik zou niet willen dat mijn dochter een sliding maakt op het mooie kleedje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oeh mooi in het grijs! Zal je dochter vast heel blij mee zijn! Het scheelt misschien hoe los of vast je haakt? Ik hou altijd een klein beetje over van de 18 bolletjes maar dat is vaak nog niet eens een derde van ieder bolletje. Nee slidings zijn geen goed idee inderdaad! :( Ik geloof dat Ikea transparante slipmatjes had, misschien is dat een idee en anders heb je ook nog een soort latexmelk die je eronder kan plakken/bevestigen zodat het een soort antislipbolletjes krijgt. Iemand met dezelfde vraag had dit laatst uitgezocht en kwam bij Sock Stop Rico Design uit. Ik heb het zelf niet geprobeerd maar misschien de moeite waard om uit te zoeken? Liefs Caroline

      Verwijderen
  29. Heel gaaf patroon... Ik ben 'm ook aant haken, wordt erg mooi! Haakt ook lekker snel weg!
    Mijn moeder had zo'n busje met vloeistof in huis, deed dit onder de gebreide sokken... Volgens mij kan je dat in iedere hobbywinkel wel krijgen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te horen!! :) Ja dat bedoel ik inderdaad, weet alleen niet hoe het heet.

      Verwijderen
  30. Wat een leuk patroon. Ziet er gaaf uit, het vloerkleed. Even een vraagje.. Zou ik het ook kunnen haken met Zpagetti?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Annette, dank je wel! Ja op zich op dat wel moeten kunnen alleen durf ik je niet te zeggen wat dat voor de verhoudingen en eventueel bobbelen of trekken van het kleed doet...:(

      Verwijderen
  31. Goedenavond, maakt u deze kleden ook in opdracht en wat zijn dan de kosten?

    Groetjes Natasja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Natasja, nee momenteel helaas niet ivm de geboorte van onze zoon. Ik heb momenteel niet veel tijd om te haken.

      Verwijderen
  32. Reacties
    1. Jahoor in principe kan het met ieder materiaal. Alleen moet je dan wel even je haaknaald aanpassen aan de dikte van het garen.

      Verwijderen
  33. Hallo Caroline,

    Wat een mooi patroon om te haken, ik haak het nu met wol op naald 12, wel heb ik het patroon iets aangepast, mijn dochter zal er erg blij mee zijn. Groet, Rineke

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Hoi!

    Ik heb een vraagje is het patroon er ook met erachter hoeveel stokjes je per toer moet hebben?
    Hy gaat bij mij al een paar keer mis en blijf aan t tellen nu haha.
    Ben super enthousiast over t vloerkleed dus wil hem heel graag maken. HELP!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Vraagje over het kleed en deze garen: wordt het met katoen 3 draads ook een stevig dik kleed, vergelijkbaar met zpagetti? Of is het dan een slap kleed? Vind deze wel erg mooi nl!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In principe is het hoe meer draden hoe stgger en dikker het word. Maar dit patroon moet je wel losjes haken, omdat het anders gaat bobbelen zegmaar. Je kan natuurlijk zelf een klein proeflapje haken van allemaal stokjes en dan met verschillende hoeveelheden draad. Dus een met 1 draad, een met 2 draden, 1 met 3 draden, een met 4 draden enz. En de lapjes dan ook los haken. Dan krijg je een beetje een idee van hoe dik het word en of je het stevig genoeg vind. En kan je dus kiezen met hoeveel draden jij tevreden bent

      Verwijderen
  36. Vraagje, als je met Zpagetti garen haakt, zo'n 120m per bol, hoeveel bollen zou je dan nodig zijn (ongeveer?)

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Wat een prachtig vloerkleed. Ik heb hem mogen maken voor mijn toekomstige nichtje. Het haar heerlijk weg en wat een mooi resultaat. Patroon soms wel iets aangepast om geen hobbels te krijgen maar dat maakt het juist wel uitdagend om te haken. Dank voor het mooie idee en patroon!
    ik had hier graag een foto geplaatst maar ik zie niet hoe ik dat kan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Hallo,

    Ik ben nu bij toer 10 alleen hij gaat vanaf toer 7 bobbelen.. hoe krijg je dat weer mooi recht? Denk ik haak even door misschien trekt het wel bij.. heb niet te slap en ook niet te vast gehaakt.. help! Want lijkt zo sneu als het kleed nu al op de vlier ligt en al zo bobbelt.. :-(.
    Ik heb ook best wel dik garen wat ik gebruik misschien ligt het daaraan? Heb van die xl bollen gekocht vij de action.

    Groetjes Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Hallo!

    Ik ben jouw mooie kleed aan het haken! Maar ik snap tour 6 niet! Help!!�� Groetjes Tina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Tina, wat leuk dat je hem aan het haken bent! Ben je er ondertussen al uit? Heb je berichtje over het hoofd gezien. :(
      Welk gedeelte is onduidelijk?

      '3 losse, 1 stokje in de volgende steek, *2 stokjes in de volgende steek, 2 stokjes.* Herhaal tussen de ** rondom. Sluit met een half vaste om je 3 beginlosse.'

      Verwijderen
  40. Hallo blijft het kleedje wel goed liggen met de garen die je gebruikt hebt? Ik had hetzelfde model met acrylgaren gemaakt, mij glijdt wanneer je er op loopt ��. Ik zou graag 1 voor de babykamer willen maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Acryl is denk ik idd ook een stuk gladder. Ik heb zelf geen problemen tot nu toe gehad met glijdende kleedjes, maar je zou er altijd voor de zekerheid een doorzichtige antislipmat onder kunnen leggen? x

      Verwijderen
  41. Wat een cool kleed! Even een dubbel check; heb je in totaal 18 bollen nodig en dan ga je met 3 bollen tegelijkertijd? Dus als je met 3 kleurtjes tegelijkertijd wilt haken neem je 6 bollen per kleur? Bij voorbaat dank!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lisa, dank je wel! En ja zo te zien klopt je rekensommetje! Veel plezier met haken. x

      Verwijderen
  42. hoi.ik heb je kleed gehaakt in het zwart.en ik heb een verwijzing op mijn fb geplaatst.
    ik vond hem cool om te haken
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Goedenmiddag,wat een super mooi kleed.
    Ik ben er nu ook mee bezig, ben bij toer 16 maar hij begint wat te bobbelen...ik doe precies als op patroon en tel het uit, controleer steeds.
    Komt dit later nog wel goed?
    Groetjes Eva Smits.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Eva,
      Wat leuk dat je het kleed aan het haken bent! :) Het klopt inderdaad dat hij daar een beetje gaat bobbelen maar dat zou later weer bij moeten trekken door de volgende toeren. Veel plezier! xx

      Verwijderen
  44. Een prachtig kleed!
    Vraagje.. Wat is het aantal gram per bolletje?
    Groetjes, Milou

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Toer 6 is errug onduidelijk waardoor iedereen hierboven van slag is :-)
    zekf snap ik m ook niet.
    in iedere steek 2 stokjes? dan wordt hij te hobbelig!
    Wat moet het dan zijn???

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Beschrijving klopt als een zwerende vinger: heerlijk project en prachtig kleed. Gehaakt met het idee "ik zie wel" dus goedkope draad gekocht (acryl glans Action, 8 bollen 200gr à €3,-) met naald 8. Dank voor het delen, groet Marjan
    Ps. Jammer dat ik geen foto kan uploaden...

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Wat een prachtig kleed! Zou ik het ook gewoon als táfelkleed kunnen haken, met katoentjes? En de afmetingen? De tafel is nl. 1m.80 doorsnee, best wel groot.
    Hoor het graag en misschien tips voor het soort haakkatoen?
    Groeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Super schattig kleed. Was er meteen verliefd op. Nu bezig met hetzelfde garen, maar wauw wat een uh... uitdaging ;) het garen is niet heel straks gespannen en losse draadjes pak je snel mee. Ik ben er nu al een tijd mee bezig, puur omdat het garen zo lastig haakt. Heb jij nog tips? Misschien haak ik niet goed? Hoop het!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei sorry ik ben bang dat ik je helaas niet van de gouden tip kan voorzien...het garen heeft inderdaad als eigenschap dat het best wel een beetje splijt. Wat ik persoonlijk heel leuk vind voor hoe het er uitziet, maar maakt het zeker een stuk lastiger om mee te haken. Voor zover het lukt zou ik in ieder geval proberen niet te strak te haken dat scheelt al de helft. Succes!
      Liefs, Caroline

      Verwijderen
    2. Dank voor je reactie. Ik ga er gestaag mee door en met wat geduld wordt ie vast hartstikke mooi! Nogmaals dank, super tof patroon!

      Verwijderen
  49. Ook ik.heb me gewaagd aan dit leuke kleedje. Ik vroeg me alleen af of je enig idee hebt hoeveel garen je gebruikt hebt, qua lengte dan.

    Groetjes Lieke

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Heel mooi kleed. Heb er inmiddels twee gehaakt van hooked garen. Is heel goed gegaan en het bobbeld niks bij mij. Bedankt voor dit prachtige patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Beste Caroline, Wat een onwijs gaaf kleed! Ik ben toevallig net op zoek voor mijn dochter haar kamer en dit is precies wat ik zoek!!! Maar heb denk ik een heel stom vraagje hoor... Je schrijft 3 dubbele draad. Ben je dan met 3 bollen/draden tegelijk aan het haken? Dit om de dikte te creëren? Gelijk op de garen gezocht die je gebruikte dit zou de goede moeten zijn toch... DROPS Cotton light 05 lichtroze Alvast hartstikke bedankt voor je reactie! Liefs, Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Hoi hoi super leuk kleed!! Nu heb ik een hele andere vraag, waar komt dat labeltje die op het kleed zit vandaan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! De labeltjes zijn van Joyce van Mez11. https://mez11.nl/
      x

      Verwijderen
  53. Ik wil ook graag dit kleed gaan haken. Alleen zou ik hem groter willen hebben. Moet ik dan bepaalde toeren herhalen?

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Hoi,

    Heel leuk dat je dit aangepaste patroon deelt. Het enige wat ik mis is hoeveel steken je op het einde van een ronde zou moeten hebben. Dit geeft mij meer zekerheid dat ik goed mee ben met een patroon. Groetjes, Lynn

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Hallo,

    wat een prachtig vloerkleed! En wat een fijn en duidelijk patroon! Reuze bedankt voor het delen, ik heb met plezier een prachtig vloerkleed voor ons dochtertje weten te maken. Het maakt haar kamertje helemaal af!! Super blij mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  56. Hoi Fiona,
    Wat super leuk om te lezen!!! :)
    Liefs Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Hoi hoi, ik heb je kleed nu pas gevonden, ook al is hij nu een paar jaar oud maar ik vindt hem geweldig maar mag ik alsjeblieft weten hoever bollen ribbon van Hobbii je gebruikt hebt ?
    Groetjes Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen

Ik lees jullie reacties graag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...